Om Norsk Basenjiklubb

Om klubben

Norsk Basenjiklubb (NBK) er den den offisielle raseklubben for hunderasen basenji. Klubben ble stiftet i 1992 og er tilsluttet Norsk Kennel Klubb.

Klubben jobber for å:

• Jobbe strategisk for at rasen skal være frisk og holde en høy standard
  • Dele kvalitetssikret informasjon om rasen
  • Veilede oppdrettere og formidle godkjente valpekull til valpekjøpere
  • Skape engasjement og være et samlingspunkt for alle som er glad i denne rasen

Klubben arrangerer årlig en spesialutstilling som er årets høydepunkt, men jobber også for å få i gang flere aktiviteter og arrangement rundt i landet.

Foto: Liv Irene Gjestvang
Foto: Sander Elias Lien

Dette gjør vi

Basenjispesialen

Hvert år rundt pinsetider arrangerer vi "Basenjispesialen" – en utstilling og årlig møteplass for basenjieiere og andre interesserte. Her får du mulighet til å bli kjent med andre basenjientusiaster og ofte er det duket for en liten feiring på kvelden.

Avlsråd

Avlsrådet veileder oppdrettere og jobber med strategier for å sørge for at rasen fortsatt har en god helse. Dagens avlsråd består av to erfarne oppdrettere og to representanter fra styret.

Formidling av valpekull

I løpet av 2022 vil Norsk Basenjiklubb lansere en ny løsning for formidling og godkjenning av valpekull.

Her vil valpekjøpere enkelt kunne se et valpekull møter de etiske retningslinjene satt av NKK og NBK, mens oppdretterne får en egen side på nettsiden for å formidle kullet sitt.

Har du innspill til løsningen? Send oss dine tanker på mail eller via facebooksiden vår.

Facebook-gruppe

Klubben har en egen facebookgruppe som er eksklusiv for medlemmer. Her deles det informasjon til medlemmer, fine bilder – i tillegg til at du får muligheten til å komme med innspill og idéer til styret.

Dele nyansert kunnskap om rasen

Som raseklubb er et av våre viktigste mål å sørge for at både oppdrettere, valpekjøpere og basenjieiere har tilgang til kvalitetssikret informasjon om rasen.

Det er ikke et mål i seg selv å få flere til å skaffe seg denne rasen. Langt viktigere er det at de som skaffer seg basenji har tatt et informert valg basert på nyansert informasjon om rasen, så man vet hva slags hund man skaffer seg.

Svarer på dine spørsmål

Har du noen spørsmål om rasen? Vi er her for å svare på alt du lurer på – eller sende deg videre til en ekspert som kan gi deg et godt svar.

Ta gjerne kontakt med oss på facebook eller send oss mail på basenji@klubb.nkk.no om du har noen spørsmål.

Styret

Kontakt oss på eller send oss mail på basenji@klubb.nkk.no

Karianne Nordvold

• Leder